Prevalence and risk factors for internet gaming disorder

PDF em inglês: http://doi.org/10.1590/1516-4446-2019-0760

Authors

  • Rovena Batista Severo Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil
  • Jennifer M. Soares Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil.
  • Josiara P. Affonso Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil
  • Daniela A. Giusti Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil
  • Adão A. de Souza Junior Curso de Engenharia Elétrica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, IFSul, Pelotas, RS, Brasil
  • Vera L. de Figueiredo Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil
  • Karen A. Pinheiro Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil.
  • Halley M. Pontes Division of Psychology, School of Medicine, Faculty of Health, University of Tasmania, Launceston, Austrália

DOI:

https://doi.org/10.25118/2763-9037.2022.v12.462

Keywords:

addictive behavior, video game, internet, assessment

Abstract

Objectives: To estimate the prevalence of internet gaming disorder (IGD) and associated risk factors in a sample of secondary and postsecondary students from a public federal institution of higher education (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia) in Southern Brazil. Methods: The study included a sociodemographic questionnaire, the Beck Depression Inventory (BDI), Self-Report Questionnaire (SRQ-20), Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI-BR), the Mini-Social Phobia Inventory (Mini-SPIN), and the Game Addiction Scale (GAS). Finally, IGD was measured with the Brazilian version of the Internet Gaming Disorder Scale-Short-Form (IGDS9-SF), which has been psychometrically validated in this population. Results: Overall, 38.2% (n=212) of the sample exhibited IGD symptoms, with 18.2% (n=101) being classed as at-risk gamers. Regression analysis found IGD to be associated with male gender, severe depressive symptoms, poor sleep quality, increased time spent gaming, and total free time spent gaming (p < 0.001). Conclusions: The prevalence of IGD in this sample was relatively high, and associated risk factors found were similar to those previously reported in the literature. Further studies investigating the epidemiology of IGD in Brazilian samples are warranted to better understand treatment needs and inform preventive measures in this population.

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Rovena Batista Severo, Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil

Jennifer M. Soares, Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil.

Josiara P. Affonso, Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil

Daniela A. Giusti, Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil

Adão A. de Souza Junior, Curso de Engenharia Elétrica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, IFSul, Pelotas, RS, Brasil

Vera L. de Figueiredo, Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil

Karen A. Pinheiro, Programa de Pós-Graduação em Saúde e Comportamento, Universidade Católica de Pelotas, UCPel, Pelotas, RS, Brasil.

Halley M. Pontes, Division of Psychology, School of Medicine, Faculty of Health, University of Tasmania, Launceston, Austrália

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Published

2022-12-30

How to Cite

1.
Severo RB, Soares JM, Affonso JP, Giusti DA, Souza Junior AA de, Figueiredo VL de, et al. Prevalence and risk factors for internet gaming disorder: PDF em inglês: http://doi.org/10.1590/1516-4446-2019-0760. Debates em Psiquiatria [Internet]. 2022 Dec. 30 [cited 2025 Nov. 12];12:1-13. Available from: https://revistardp.org.br/revista/article/view/462

Issue

Section

Brief Communication

Plaudit