DSM-5 changes diagnostic criteria for specific learning disabilities: reading and writing
DOI:
https://doi.org/10.25118/2236-918X-6-3-4Palabras clave:
Dislexia, diagnóstico, leituraResumen
A publicação, em 2013, da 5ª edição do Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais (DSM-5) trouxe mudanças importantes para a classificação dos transtornos do neurodesenvolvimento, em especial para os transtornos específicos de aprendizagem. O presente trabalho descreve criticamente as diferenças encontradas na versão mais recente em comparação à 4ª edição (DSM-IV). De forma geral, houve mudanças em relação aos critérios diagnósticos, à terminologia adotada, bem como à importante recomendação do emprego do paradigma de resposta à intervenção para confirmar a hipótese diagnóstica dos transtornos específicos de aprendizagem, como na dislexia.
Descargas
Métricas
Citas
Lyon GR, Shaywitz SE, Shaywitz BA. A defi niti on of dyslexia. Ann Dyslexia. 2003;53:1-15.
American Psychiatric Associati on. Diagnosti c and Stati sti cal Manual of Mental Disorders, Fift h Editi on (DSM-5). Arlington: American Psychiatric Publishing; 2013.
Koulopoulou A. P01-221 - Anxiety and depression symptoms in children-commorbidity with learning disabiliti es. Eur Psychiatry. 2010;25:432.
Fuchs LS, Vaughn S. Responsiveness-tointerventi on: a decade later. J Learn Disabil. 2012;45:195-203.
Cavendish W. Identi fi cati on of learning disabiliti es: implicati ons of proposed dsm-5 criteria for schoolbased assessment. J Learn Disabil. 2013;46:52-7.
Fletcher JM, Lyon GR, Fuchs LS, Barnes MA. Learning disabiliti es: from identi fi cati on to interventi on. New York: Guilford; 2007.
Mousinho R. Transtornos específi cos de aprendizagem – dislexia. In: Marquesan I, Silva H, Tomé M. Tratado das especialidades em fonoaudiologia. São Paulo: Grupo Editorial Nacional; 2014. p. 583-92.
Navas ALGP. Annual research review: the nature and classifi cati on of reading disorders--a commentary on proposals for DSM-5. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17:370-1.
Share DL. On the Anglocentriciti es of current reading research and practi ce: the perils of overreliance on an “outlier” orthography. Psychol Bull. 2008;134:584-615.
Shaywitz SE, Morris R, Shaywits BA. The educati on of dyslexic children from childhood to young adulthood. Annu Rev Psychol. 2008;59:451-75.
Rodrigues JC, Salles JF. Tarefa de escrita de palavras/pseudopalavras para adultos: abordagem da neuropsicologia cogniti va. Let Hoje. 2013;48:50-8.
Schwanenglugel PJ, Hamilton AM, Wisenbaker JM, Kuhn MR, Stahl SA. Becoming a fl uent reader: reading skill and prosodic features in the oral reading of young readers. J Educ Psychol. 2004;96:119-29.
Salles JF. Compreensão de leitura textual entre crianças com e sem difi culdades de leitura e escrita. In: Barbosa T, Rodrigues CC, Melo CB, Capellini SA, Mousinho R, Mendonça L, org. Temas em dislexia. São Paulo: Artes Médicas; 2009. p. 103-13.
Geva E, Yaghoub Zadeh Z. Reading effi ciency in nati ve English speaking and English-as-a-secondlanguage children: the role of oral profi ciency and underlying cogniti ve-linguisti c processes. Sci Stud Read. 2006;10:31-57.
Snowling MJ, Hulme C. Annual research review: the nature and classifi cati on of reading disorders-a commentary on proposals for DSM-5. J Child Psychol Psychiatry. 2012;53:593-607.
Gooch D, Snowling M, Hulme C. Time perception, phonological skills and executive function in children with dyslexia and/or ADHD symptoms. J Child Psychol Psychiatry. 2011;52:195-203.
Zorzi JL. Aprendizagem e distúrbios da linguagem escrita: questões clínicas e educacionais. Porto Alegre: Artmed; 2003.
Mousinho R, Correa J. Conhecimento ortográfico na dislexia fonológica. In: Barbosa T, Rodrigues C, Mello C, Capellini S, Mousinho R, Alves L, org. Temas em dislexia. Porto Alegre: Artmed; 2009. p.33-45.
Kolinsky R, Fernandes T. A cultural side effect: learning to read interferes with identity processing of familiar objects. Front Psychol. 2014;5:1224.
Van Dijk TA, Kintsch W. Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press; 1983.
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition (DSM-IV). Arlington: American Psychiatric Publishing; 1994.
Tannock R. DSM 5 changes in diagnostic criteria for specific learning disabilities, (SLD): what are the implications? [Internet]. International Dyslexia Association (IDA). 2014 [cited 2016 Mar 28]. dyslexiahelp.umich.edu/sites/default/files/IDA_DSM-5%20Changes.pdf
Lyytinen H, Erskine J. Early identification and prevention of reading problems. learning disabilities. 2006 Feb [cited 2016 Mar 28]. child-encyclopedia.com/sites/default/files/textes-experts/en/897/early-identification-andprevention-of-reading-problems.pdf
Reynolds AE, Caravolas M. Evaluation of the Bangor Dyslexia Test (BDT) for use with Adults. Dyslexia. 2016;22:27-46.
Willcutt EG, DeFries JC, Pennington BF, Olson RK, Smith SD, Cardon LR. Genetic etiology of comorbid reading difficulties and ADHD. In: Plomin R, DeFries JC, Craig IW, McGuffin P, editors. Behavioral genetics in a postgenomic era. Washington: American Psychological Association; 2003. p. 227-46.
Riesgo RS. Transtornos de atençã o: Comorbidades. In: Rotta NT, Ohlweilwe L, Riesgo RS, editores. Transtornos de aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed; 2006. p. 347-63.
Dorneles BV, Corso LV, Costa AC, Pisacco NMT, Sperafico YLS, Rohde LAP. Impacto do DSM-5 no diagnóstico de transtornos de aprendizagem em crianças e adolescentes com TDAH: um estudo de prevalência. Psicol Reflex Crit. 2014;27:759-67.
DuPaul GJ, Gormley MJ, Laracy SD. Comorbidity of LD and ADHD: implications of DSM-V for assessment and treatment. J Learn Disabil. 2013;46:43-51.
Cowen CD, Dakin KE. Breaking news & call to action: DSM-5 proposed revisions remove the term dyslexia [Internet]. 2012 [cited 2016 Mar 28]. eida.org/dsm5-revisions/
Susan C, Lowell MA; International Dyslexia Association (IDA). Reading, literacy & learning. In: 63rd Annual IDA Conference; 2012 Oct 24-7; Baltimore, USA. [cited 2016 Mar 28]. pt.slideshare.net/mdconferencefinder/63rdannual-international-dyslexia-ssociationconference-reading-literacy-learning
World Health Organization (WHO). International classification of functioning, disability and health (ICF) [Internet]. 2001 [cited 2016 Mar 28]. who.int/classifications/icf/en/
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Debates em Psiquiatria permite que el (los) autor (es) mantenga(n) sus derechos de autor sin restricciones. Permite al (los) autor (es) conservar sus derechos de publicación sin restricciones. Los autores deben garantizar que el artículo es un trabajo original sin fabricación, fraude o plagio; no infringe ningún derecho de autor o derecho de propiedad de terceros. Los autores también deben garantizar que cada uno atendió a los requisitos de autoría conforme a la recomendación del ICMJE y entienden que, si el artículo o parte de él es fallido o fraudulento, cada autor comparte la responsabilidad.
Reconocimiento-NoComercial 4.0 internacional (CC BY-NC 4.0) - Debates em Psiquiatria es regida por la licencia CC-BY-NC
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y crear a partir del material
El licenciador no puede revocar estas libertades mientras cumpla con los términos de la licencia. Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios<. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que legalmente restrinjan realizar aquello que la licencia permite.