How is the self-concept of Brazilian children with and without ADHD?

Authors

  • Iuri Victor Capelatto Mestrando em Ciências Médicas – FCM-UNICAMP
  • Ricardo Franco de Lima Mestre e Doutorando em Psiquiatria – FCM-UNICAMP
  • Sylvia Maria Ciasca Profa. Associada Departamento de Neurologia, Faculdade de Ciências Médicas – Coordenadora DISAPRE – Laboratório de Pesquisa em Dificuldades, Distúrbios de Aprendizagem e Transtornos da Atenção, Departamento de Neurologia, Faculdade de Ciências Médicas – UNICAMP – Campinas – São Paulo – Brasil
  • Cíntia Alves Salgado Azoni Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo - USP/Bauru (1999), Mestrado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas- UNICAMP (2005), Doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas (2010) e Pós-Doutorado em Ciências Médicas pela Faculdade de Ciências Médicas, UNICAMP (2013). Docente Adjunto A do Curso de Graduação em Fonoaudiologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. Professor Permanente do Programa de Pós Graduação em Fonoaudiologia e do Programa em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

DOI:

https://doi.org/10.25118/2763-9037.2012.v2.987

Keywords:

ADHD, attention, self esteem, self concept

Abstract

ADHD is a common disorder that occurs in childhood and persists into adolescence and into adulthood in most cases. Some current research already shows that children and adolescents with ADHD have low self-esteem. In a comparison of self-concept of Brazilian children with ADHD and of children without learning or attention difficulties, the results showed more feelings of guilt, of believing they were doing things wrong and worse social self-concept in children with ADHD compared to children without learning or  attention difficulties. Children with ADHD often have low self-esteem and difficulties with relationships with friends. Therefore, it is important to have means of evaluation that can detect how these characteristics can make academic and social life difficult, so that it is possible to improve their quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Iuri Victor Capelatto, Mestrando em Ciências Médicas – FCM-UNICAMP

Ricardo Franco de Lima, Mestre e Doutorando em Psiquiatria – FCM-UNICAMP

Sylvia Maria Ciasca, Profa. Associada Departamento de Neurologia, Faculdade de Ciências Médicas – Coordenadora DISAPRE – Laboratório de Pesquisa em Dificuldades, Distúrbios de Aprendizagem e Transtornos da Atenção, Departamento de Neurologia, Faculdade de Ciências Médicas – UNICAMP – Campinas – São Paulo – Brasil

Cíntia Alves Salgado Azoni, Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo - USP/Bauru (1999), Mestrado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas- UNICAMP (2005), Doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas (2010) e Pós-Doutorado em Ciências Médicas pela Faculdade de Ciências Médicas, UNICAMP (2013). Docente Adjunto A do Curso de Graduação em Fonoaudiologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. Professor Permanente do Programa de Pós Graduação em Fonoaudiologia e do Programa em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN

References

Biederman ), Faraone SV, Milberger S, Curtis S, Chen L, Marrs A, et al. Predictors of persistence and remission of ADHD: Results from a four-year prospective follow-up study of ADHD children.) Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1996; 38:966-975

Biederman J. Attention-deficit/hyperactivity disorder: a selective overview. Biol Psychiatry 2005; 57: 1215-20

Barkley, RA (org). Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade: manual para diagnóstico e tratamento. 3 ed. Trad. RC Costa. Porto Alegre: Artmed, 2008

Mattos P etal. Apresentação de uma versão em português para uso no Brasil do instrumento MTA-SNAP-IV de avaliação de sintomas de transtorno do déficit de atenção/hiperatividade e sintomas de transtorno desafiador e de oposição. Rev. psiquiatr. Rio Gd. Sul, Porto Alegre, v. 28, n.3, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci arttext&pid=S0101--810820060003000088dng=pt&nrm=iso>. Acesso em:27 Dez 2007.

Glass K, Flory K, Martin A, Hankin B. ADHD and comorbid conduct problems among adolescents: associations with self-esteem and substance use. ADHD Atten Def Hyp Disord. 2011; 3:29-39.

Albert), López-Martin S, Fernández-Jaén A, Carretié L. Alteraciones emocionales en el trastorno por déficit de

etención/hiperactividad: datos existentes y cuestiones abiertas. Rev Neurol, 2008, v. 47 (1): 39-45.

Spencer TJ. ADHD and Comorbidity in Childhood. J Clin Psychiatry. 2006; 67:27-31 (Suppl 8).

Gobitta M, Guzzo RSL. Estudo Inicial do Inventário de Auto-Estima (SEI) — Forma A. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 1, 2002.

Taanila AM, Hurtig TM, Miettunen), Ebeling HE, Moilanen IK. Association between ADHD symptoms and adolescents” psychosocial well-being: a study of the northern Finland Birth cohort 1986. Int ) Circumpolar Health 2009; 68(2):133-144.

Miranda-Casas A, Presentación-Herrero MJ, Colomer-Diago C, Roselló B. Satisfacción con la vida de nifios con trastorno por déficit de atención/hiperactividad: estudio de posibles factores de riesgo y de protección. Rev Neurol. 2011; 52 (Supl 1): S119-26.

Published

2012-02-29

How to Cite

1.
Capelatto IV, Lima RF de, Ciasca SM, Azoni CAS. How is the self-concept of Brazilian children with and without ADHD?. Debates em Psiquiatria [Internet]. 2012 Feb. 29 [cited 2025 Oct. 3];2(1):38-40. Available from: https://revistardp.org.br/revista/article/view/987

Issue

Section

Original Articles

Plaudit