Assessment of the predictive value of diagnostic criteria for attention deficit hyperactivity disorder

Authors

  • Maria de Louedes Merighi Tabaquim Neuropsicólogo. Profª Drª do Departamento de Fonoaudiologia FOB/USP. Programa de Pós-graduação em Ciências da Reabilitação do Hospital de Reabilitação em Anomalias Craniofaciais. Universidade de São Paulo, Campus Bauru SP/Brasil
  • Talita Meneses de Almeida Psicóloga. Aprimoranda do Ambulatório de Neurodificuldades de Aprendizagem. FCM/Unicamp
  • Amanda Cristina Fioretto Psicóloga Clínica

DOI:

https://doi.org/10.25118/2763-9037.2012.v2.998

Keywords:

ADHD, attention, hyperactivity, evaluation, children, Att enti on defi cit disorder with hyperacti vity, attention deficit hyperactivity disorder

Abstract

The aim of this study was to analyze the predictive power of symptoms and DSM-IV diagnostic criteria for ADHD. Participated 123 students, aged 8 to 10 years, both sexes, from state public schools, 3rd and 4th grades. The specific instruments for assessing the intensity and frequency of symptoms were the Teacher's Protocol and the MTA-SNAP-IV Scale. The results showed that 75% of the population are male and 24% are female; the 3rd series had the highest incidence with 50% while the 4th series 49%; among the 12 behaviors raised in the Teacher's Protocol, both grades, Being easily distracted by irrelevant stimuli had the highest evidence 83%; in the 4th grade 83% related to the same behavior and in the 3rd grade 82% is related to the above behavior and 77% Being disorganized with material and school activities; on the MTA-SNAP-IV Scale, among the 26 behaviors surveyed, both series, Gets distracted by external stimuli, with 85%; Cannot pay close attention to details or makes careless mistakes in schoolwork or assignments 72%. The study can conclude the importance of neuropsychological assessment to differentiate the symptoms/criteria that lead to the diagnosis of ADHD from other diagnoses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria de Louedes Merighi Tabaquim, Neuropsicólogo. Profª Drª do Departamento de Fonoaudiologia FOB/USP. Programa de Pós-graduação em Ciências da Reabilitação do Hospital de Reabilitação em Anomalias Craniofaciais. Universidade de São Paulo, Campus Bauru SP/Brasil

.

Talita Meneses de Almeida, Psicóloga. Aprimoranda do Ambulatório de Neurodificuldades de Aprendizagem. FCM/Unicamp

.

Amanda Cristina Fioretto, Psicóloga Clínica

.

References

FUENTTES, D. et al; Neuropsicologia: Teoria e Prática. Porto alegre : Artmed, 2008

APA — American Psychological Association, DSM-IV-TR. Referência Rápida aos Critérios do DSM-IV-TR, Porto Alegre, RS:Artmed, 2003.

Mattos P Transtorno de déficit de atenção. Rev Pediatr Moderna. 2005; 41(2):55-62.

CARLSON, CL. BOOTH, J.E.; SHIN, M. et al. Parent, teacher and self-rated motivational styles in ADHD subtypes.). Learning Disabilities. 2002:35(2):104-13.

ROHDE, L A; MATTOS, P e cols.: Princípios e Práticas em TDAH: Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BROWN, T. E.; Transtorno de Déficit de Atenção: A mente desfocada em crianças e adultos. Tradução Hélio Magri Filho. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Zametkin AJ, Ernest M. Problems in the management of attention-deficit-hyperactivity disorder. N Engl] Med. 1999; 340(1):40-6.

Vasconcelos MM, Werner Junior ], Malheiros AFA, Lima DFN, Santos ISSO, Barbosa JB. Prevalência do transtorno de déficit de atenção/hiperatividade numa escola pública primária. Rev Arq Neuro-Psiquiatr. 2003; 61(1):67-73.

Possa MA, Spanemberg L, Guardiola A. Comorbidades do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade em crianças escolares. Rev Arq Neuro-Psiquiatr. 2005; 63(28):479-83.

Brown RT, Freeman WS, Perrin JM, Stein MT, Amler RW, Feldman HM, et al. Prevalence and assessment of attention-deficit/hyperactivity disorder in primary care settings. Pediatrics. 2001; 107(3):E43.

FONTANA, RS; VASCONCELOS, M.M. WERNER JR, J. et al. Prevalência de TDAH em quatro escolas públicas brasileiras. Arq Neuropsiquiatr 2007; 65(1): 134-37.

ROTTA, N. T; OHLWEILER, L.; RIESGO, R. dos S.; Transtornos da Aprendizagem: Abordagem Neurobiológica e Multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BENCZIK, E.B.P. e cols; Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade: Atualização diagnóstica e terapêutica: Características, avaliação, diagnóstico etratamento: um guia de orientação para profissionais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

BARKLEY, R.A. e cols TDAH —-Manual para diagnóstico e tratamento. P.Alegre:Artmed, 2008.

ANDRADE, V.M.; SANTOS, EH. BUENO, O.FH; Neuropsicologia Hoje. São Paulo: Artes Médicas, 2004.

FLETCHER, ).M. et al Transtornos de aprendizagem — da identificação à intervenção. PAlegre:Artmed, 2009.

Biederman ), Newcorn ), Sprich S. Comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder with conduct, depressive, anxiety and other disorders. Am ) Psychiatry. 1991; 148(5):564-77.

TABAQUIM, M.L.M. Aspectos cognitivos e emocionais do Transtorno de Atenção. In: CIASCA e cols, TDAH. RJ:Revinter, 2010.

Published

2012-02-29

How to Cite

1.
Tabaquim M de LM, Almeida TM de, Fioretto AC. Assessment of the predictive value of diagnostic criteria for attention deficit hyperactivity disorder. Debates em Psiquiatria [Internet]. 2012 Feb. 29 [cited 2025 Oct. 3];2(1):42-7. Available from: https://revistardp.org.br/revista/article/view/998

Issue

Section

Original Articles

Plaudit